نارنج سبز سیاسی علمی

وبلاگ علم سیاست گروه نارنج سبز

نارنج سبز سیاسی علمی

وبلاگ علم سیاست گروه نارنج سبز

پاسیفیسم

پاسیفیسم از واژه لاتینی به معنای صلح و آرامش مشتق است و به معنای طرفداری از صلح و  آرامش استعمال می شود. پاسیفیسم یک جریان لیبرال منشانه است که نمایندگان آن علیه هر گونه جنگی هستند و معتقدند که با تبلیغ و موعظه می توان آشتی عمومی ایجاد کرد. اگر چه در زمان ما با تشدید خطر جنگ افروزی محافل امپریالیستی پاسیفیست ها نیز فعالانه در اقدامات مختلف صلح جویانه شرکت می کنند وسهمی اغلب شایسته در بیان خواست مردم علیه نقشه های جنگ طلبانه ایفا می کنند ولی در عین حال پاسیفیسمن در اصل وسیله ای برای تخدیر و منحرف کردن توده ها از مبارزه فعال علیه جنگ های امپریالیستی بوده و در گذشته بارها از آن برای فریب توده ها و پنهان کردن ریشه و علل جنگ و تدارکات نظامی امپریالیستی استفاده شده است.

 

در لغت نامه دهخدا داریم :

 

صلح و آرامش- پاسیفیسم یک جریان لیبرال منشانه است که نمایندگان آن مخالف هرگونه جنگی هستند و معتقدند که با تبلیغ و موعظه می توان آشتی عمومی ایجاد کرد.

 

همچنین در فرهنگ مارکسیست ها نیز داریم:

 

         طرفداری از صلح می بایست فعال و مبارزه باشد. ریشه و علل جنگ را در نظام سرمایه داری و سرشت امپریالیستی بیابد. کمونیست ها همیشه طرفدار فعال صلح بوده اند و علیه جنگ های  غیر عادلانه استثمارگران و غاصبانه نبرد کرده اند و درعین حال از جنگ های انقلابی توده ها ، جنگ های دفاعی و جنگ های غیر عادلانه را نادیده می انگارد و وسائل غیرفعال نظیر موعظه را کافی برای منظور می شمارد. تفاوت جنبش نیرومند هواداران صلح مرکب از نیروهای مختلف و در راس آن ها کمونیست با پاسیفیست ها منجمله در مبارزه فعال علیه خطر جنگ و علیه امپریالیسم است که زاینده این خطر می باشد. به عنوان نمونه مبارزه آن ها علیه جنگ ویتنام بمعنای حمایت کامل از خلق ویتنام و جنگ عادلانه وی به خاطر آزادی و استقلال تا سرحد پیروزی این خلق و به معنای نبرد علیه امپریالیسم امریکا و نوکران محلی آن هاست که نقشه های استعمار گرانه و تسلط طلبانه آن ها موجب بروز و ادامه این جنگ شده است. در عصر ما پاسیفیست های صادق روز به روز بیشتر دوش به دوش طرفداران فعال صلح یا کمونیست ها دست به عمل مشترک می زنند و اقدامات متحدی را سازمان می دهند. ضرورت مبارزه متحد علیه امپریالیسم جلب هر چه بیشتر و فعال تر این نیرو را ضرور می کند.

 

 

 

از نظر مارکسیستها ، جنگ امپریالیستی از ذات خشن طبیعت انسان یا از جنون برخی حکومتها نشات نمی گیرد . جنگ امپریالیستی دقیقا در تناقضاتی ریشه دارد که توسط کاپیتالیسم ایجاد گشته اند . سرمایه داری در فرایند توسعه خود یک اقتصاد بین المللی ایجاد می کند . اما همزمان با انکشاف بازار بین المللی تمایل به حفظ مالکیت خصوصی وسایل تولید و مرزهای ملی دارد . در نتیجه بین الملی شدن بازارهای سرمایه داری به جای دستیابی به شرایط هماهنگی عمومی ، منجربه ایجاد تنش دائمی بین گروهایی تجاری بزرگ متفاوت و بلوکهای امپریالیستی برای گشترش سهمشان از بازارها و دفاع از آن می گردد . به جای صلح بین المللی بشریت تا کنون دو جنگ جهانی را تجربه کرده است .

بعد از سال 1945 سرمایه داری توانست به این توهم در بین لایه های وسیعی از کارگران دامن بزند که مسیر صلح آمیز توسعه کشف شده است . رشد اقتصادی پیش بینی نشده همزیستی گرایشات مختف امپریالیستی را در یک فضای " صلح " آمیز امکان پذیر ساخت . قانون عریان تعادل قوا در پس توهمات حقوق بین الملل پنهان گشت . قدرتهای امپریالیستی توانستند که یک مسیر مشترک را در سطح بین المللی طی کنند و البته غالبا در زیر نقاب آبی رنگ سازمان ملل متحد .

به هر فردی که امروزه با جنگ امپریالیستی مخالفت می ورزد ، عنوان " پاسیفیست " اطلاق می شود . البته این قابل درک است که میلیونها کارگر و دانشجو مایل باشند تا خود شان را " پاسفیست " معرفی کنند . البته پاسیفیسم ایدئولوژی مشخصی است که پیش فرضها و استنتاجات خاص خود را دارد . پاسیفیسم از صلح " به طور کلی " دفاع می کند ، در همه زمانها و در همه شرایط اما هنگامی که با تضادهای واقعی رودررو می شویم تناقضات فورا به سراغ ما می آیند .

پاسیفیسم خود را به دفاع از صلح و برادری میان انسانها اغلب در حالت مذهبی آن محدود می کند . در عرصه بین المللی برای صلح در جهان تبلیغ می کند اما در داخل هر کشور مروج صلح اجتماعی و همکاری طبقاتی است . با مردود دانستن تمامی اشکال خشونت ، پاسیفیسم علاوه بر مخالفت با جنگهایی که توسط طبقه سرمایه دار ایجاد گشته اند ، مبارزه طبقاتی برعلیه سرمایه داری را نیز مردود می داند.

منابع:

 

http://www.marxist.com

http://www.rahetudeh.com

http://www.loghatnaameh.com

 

نظرات 1 + ارسال نظر
زیتون (تغذیه اعصاب وروان شناسی) چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:15 ب.ظ http://zatun1.blogsky.com

سلام وخداقوت
این روش ارائه مطالب اساسی بهترازروش سال قبل است که خبری بود
انشاالله موفق باشید وهرروزبازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد