پیشنهاد کاهش دوره کارشناسی به سه سال

مهزیار مهرآذین
امروزه تقریبا همه جوانان به دانشگاه می روند و بخشی از عمر و جوانی خود را در دانشگاه سپری می کنند . در دانشگاه و در دوره کارشناسی ما حدود 135واحد ، کمی بیشتر یا کمتر ، درس می گذرانیم . که از این 135 واحد حدود 22 واحد درس عمومی است . این درس های عمومی شامل زبان فارسی و زبان انگلیسی و تربیت بدنی و دانش خانواده و جمعیت و بیشتر از همه دروس معارفی است . حال پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه از این دروس عمومی چیز چشمگیری عاید دانشجویان و جامعه نمی شود و نه اساتید و نه خود دانشجویان نیز درس های عمومی را جدی نمی گیرند و فقط می خواهند آنها را پاس کنند و نمره قبولی بگیرند ، پس بهتر است این تقریبا 22 واحد درس عمومی حذف شود و به علاوه امکان گرفتن واحدهای دروس تخصصی توسط دانشجویان نیز افزایش یابد تا مدت تحصیل کارشناسی که چهار سال است به سه سال کاهش یابد . با اینکار هم هزینه های دولت در دانشگاههای دولتی کاهش می یابد. و هم در دانشگاههای غیر دولتی و آزاد و یا شبانه هزینه خود دانشجویان و خانواده های آنها حداقل یک سال کمتر می شود .

ادامه نوشته

نگاهی کوتاه و گذرا به سه اسطوره ایرانی


کوروش پارساییان

الف ) اسطوره رفتن کیکاووس به آسمان :
ابتدا در اینجا خلاصه ای از داستان پرواز کیکاووس به آسمان را به نقل ویکی پدیا می آوریم : کیکاووس همچون فریدون و جمشید بی‌مرگ آفریده شده بود و دیوان برای این که مرگ را بر او چیره گردانند، دیو خشم (آئیشما) را به یاری می‌گیرند و او را می‌فریبند. دیوان کیکاووس را فریب داده و به فرمانروایی هفت کشور مغرورش می‌کنند آنگاه هوس پرواز به آسمان را در دل او زنده می‌کنند. آمده کیکاووس در اصرار بر پرواز از لجاجت و عناد دست برنداشت تخت خود را بر پای چهار عقاب بست و پرواز کرد تا مرز نور و تاریکی پیش رفت و از همراهان جدا ماند. در آسمان‌ها فرّه‌ایزدی از سیمایش پر کشید و از آن جای بلند بر زمین سقوط کرد.

ادامه نوشته

نگاهی به دو نظریه در باب نیازهای انسان

زریر عباسی

از نظریه هایی که در خصوص نیازهای آدمی مطرح است ، نظریه آبراهام مزلو (۱۹۰۸ ۱۹۷۰) روانشناس امریکایی است . در واقع باید نظریه سلسله مراتب نیازها که توسط وی ارائه شده را یکی از معتبرترین نظریه های مطرح در مورد نیازهای انسانی دانست. طبق این نظریه، نیازهای اساسی انسان عبارتند از:


 

ادامه نوشته

هک شدن وبلاگ

با عرض سلام

متاسفانه وبلاگ هک گردیده بود که با همکاری تیم بلاگفا الحمدلله بازپسگیری شد

یک تشکر و خسته نباشید به تیم بلاگفا و جناب شیرازی بدهکار بودیم که از همینجا تقدیم ایشان میگردد

خسته نباشید خدا قوت

با تشکر

علی رضوی

۲۰ روش کم کردن عوارض امواج موبایل

بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.

ادامه نوشته

13 خوراکی مفید برای لاغری

کلسیم نقش موثری در رژیم لاغری دارد. ماست کم چربی دارای کلسیم فراوان است و بر اساس تحقیقات دریافت روزانه ۶۰۰ میلی گرم کلسیم بیش از نیاز روزانه شخص به کلسیم است و موجب کاهش سطح کلسترول بدن می‌گردد.

 

ادامه نوشته

پسمان‌ هسته‌ای چیست؟

از زمانی که دانشمندان به ویژگی‌های منحصر به فرد فناوری هسته‌ای پی برده‌اند، کاربرد این فناوری روزبه‌روز گسترده‌تر شده است، به‌گونه‌ای که بی‌تردید کم‌تر گستره‌ای از زندگی بشری را می‌توان یافت که تحت تاثیر فناوری هسته‌ای قرار نگرفته باشد. شکی نیست که بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، پزشکی، کشاورزی، صنعت و ... اثراتِ مثبتِ چشمگیری در زندگی بشر داشته است.

 

ادامه نوشته

تفاوت های رآکتورهای آب سبک و آب سنگین

در رآکتورهاي آب سبك از اورانيوم 235 غنی شده به عنوان سوخت و از آب سبك يا معمولي به عنوان كندكننده و خنک‌کننده استفاده مي‌شود؛ بنابراین در این نوع از رآکتورها از یک سو با توجه به اینکه نیاز به انجام غنی‌سازیِ اورانیوم است باید برای غنی‌سازی که فرآیند پیچیده و بسیار گران‌قیمتی است سرمایه‌گذاری انجام شود اما از سوی دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه آب سنگین نیست. در رآکتورهاي آب سنگين، از اورانيوم معمولي يا 238 به عنوان سوخت و از آب سنگين به عنوان کند کننده و خنک‌کننده بهره گرفته می‌شود. رآکتورهای آب سنگین نیازی به اورانیوم غنی شده ندارند و از اكسید اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت استفاده می‌كنند. بنابراین استفاده از رآکتورهای آب سنگین موضوع نیاز به اورانیوم غنی شده را مرتفع می‌كند اما طراحی این رآکتورها پیچیده و تولید آب سنگین نیز هزینه بر است.

ادامه نوشته

غذاهایی که مناسب سحری نیستند

رای وعده غذایی شام نیز باید یکی از کربوهیدرات‌های مرکب مانند نان, برنج, ماکارونی یا سیب زمینی به همراه مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها یا سفیده تخم مرغ, سالاد و ماست کم چرب در برنامه غذایی لحاظ شود.

ادامه نوشته

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

جریان انحرافی در شیعه از زبان دکتر رسول جعفریان

در سالیان گذشته تاکنون شاهد بروز جدی جریان غالیان - غلو کنندگان در مجموعه هیات های مذهبی کشورمان بوده ایم. جریانی که همواره مفاهیم مکتب شیعه را به انحراف های گوناگون کشانده است.

ادامه نوشته

سبك سیدرضی در تدوین نهج البلاغه

دكتر مصطفی دلشاد تهرانی

نهج البلاغه با چه سبكی تألیف شده؟

سبك نهج البلاغه خودش یك بحث مفصلی است. 2 تا شاخصه در كار سید رضی وجود دارد. اجمالاً برای ما همین دو شاخصه دانستنش كافیست.

ادامه نوشته

امام رضا و آرزوی جوانان امروز درباره حاكمان!

رسول جعفریان

آیا برای جوانان این مرز و بوم داشتن این آرزو كه امیران و حاكمانشان تواضع بورزند و از سر تواضع با توده ها همراه باشند و در اداره امور انتقاد دیگران را بشنوند و عند اللزوم به مشورت بنشینند و پیران با تجربه را حرمت نهند و دست از تكبر و خودخواهی و غرور بردارند و از گذشتگان عبرت گیرند، عیب است؟

ادامه نوشته

فناوری پیل های سوختی و کاربرد آن در خودرو

پیل سوختی، بهترین پیشنهاد برای جایگزینی بنزین است. این سیستم ها فاقد هرگونه آلودگی و اجزای متحرک هستند. بازده پیل های سوختی افزون بر ۳ برابر موتورهای درونسوز است. اکثر انواع پیل سوختی، از هیدروژن به عنوان منبع تجدید پذیر استفاده می کنند. کاربرد پیل های سوختی، وابستگی به منابع محدود سوخت های فسیلی را کاهش می دهد. دیگر مزایای آن در این مقاله تشریح خواهد شد.

ادامه نوشته

روش موثر برای بهبود کارایی مغز

اگر در زندگی و کار استرس زیادی دارید مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا فشار آن‌ها را کم کنید. با این کار به مغزتان آرامش می‌دهید و اجازه می‌دهید همچنان قدرت خلاقیت‌اش را حفظ کند. ‏
ادامه نوشته

حر حرام‌خوار نبود، وگرنه...!

آيةالله  حاج آقا مجتبي تهراني
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ بسم الله الرحمن الرحیم؛ الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا»
ادامه نوشته

تفاوت مسجد و مدرسه از نگاه آیت‌الله جوادی آملی

فایدهٴ دیگر حضور در مراکز مذهبی، اثر شگرف آن در تطهیر جان و تهذیب نفس است. قرآن کریم دربارهٴ این مراکز می‏فرماید: در آن‏جا مردمانی هستند که تطهیر ضمیر و صفای دل را دوست می‏دارند؛ ﴿فیه رجال یحبّون أن یتطهّروا و الله یحبّ المطّهّرین﴾[2]. تفاوت میان مسجد و مدرسه این است که مدرسه مکان دانش آموختن است؛ ولی در مسجد، افزون بر تعلیم و تعلّم، روح نیز پرورش می‏یابد و از آلودگی‏ها و تیرگی‏ها پاک می‏شود.
ادامه نوشته

پرندگان ميدان مغناطيسي زمين را مي‌بينند!

قرن‌ها تصور مي‌شد پرندگان مهاجر از خورشيد، ماه و ستارگان براي يافتن مسير حركت و رسيدن به مناطق گرمسيري استفاده مي‌كنند؛ اما مطالعه روي سينه‌سرخ‌ها نشان مي‌دهد فرايند مهاجرت بسيار‌پيچيده است و ميدان مغناطيسي زمين همراه با فعل‌و‌انفعالات شيميايي در بدن پرندگان كه موجب رديابي طيف سبز-آبي مي‌شود، تنها بخشي از اين حس ناشناخته را تشكيل مي‌دهند.

ادامه نوشته

درمان کاهش سرعت کامپیوتر

شاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعت کامپیوتر و کند کار کردن آن چیست و برای بهبود یا افزایش سرعت آن باید چه اقدام یا اقداماتی را انجام داد؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد. در برخی موارد ممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرف شود و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقای سیستم یا تعویض قطعات مساله دار شویم. در این ترفند قصد داریم به برخی نکات اولیه به منظور بهبود کارایی سیستم اشاره کنیم.

ادامه نوشته

چه‌طور یک سرماخوردگی ساده می‌تواند شما را افسرده کند

بیماری باعث آزاد شدن ناقلی شیمیایی در بدن می‌شود. این ناقل روی مغز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد افسردگی،‌ بی‌حالی و بدگمانی می‌شود. بنابراین اگر افسرده شده‌اید،‌ شاید باید در درمان خود بازنگری کنید.
ادامه نوشته

مسوولیت مرجع تقلید و حاكم دربرابر مردم

محمد سروش محلاتی

شخصی كه توان علمی برای استنباط احكام شرعی را ندارد و مجتهد نیست، قهراً باید برای فراگیری مسائل دینی، به تقلید روی آورده و بر طبق فتوای مرجع خود، عمل نماید. البته چنین كاری، برایِ «مقلّد» و «مفتی» توأم با «مسئولیت» است. مقلّد مسئولیت انتخاب مفتی، و مفتی مسئولیت فتوا دادن را به عهده دارد و هر یك از این دو مسئولیت، قابل بحث و بررسی جداگانه است.

ادامه نوشته

به آرامی آغاز به مردن می‌كنی اگر...

پابلو نرودا
به آرامی آغاز به مردن می‌كنی
اگر سفر نكنی
اگر كتابی نخوانی
اگر به اصوات زندگی گوش ندهی
اگر از خودت قدردانی نكنی
ادامه نوشته

مصطفی(ص) در آینه مثنوی

سید سلمان صفوی

 از دِرم ها نام شاهان بركَنَند     نــامِ احـمــــد تـا ابـــد بـر مـی زننــد

نامِ احمـد نامِ جمله انبیــاست     چون كه صد آمد، نود هم پیش ماست

(مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات 1105- 1106) 
ادامه نوشته

پیامبر وگمشده امروز ما

سیدجواد ورعی

«انّی بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق»

    امروزه پرداختن به مباحث اخلاقی یك ضرورت است، ضرورتی كه همگان درك می كنند. در هر زمانی جامعه به مبحثی خاص نیاز بیشتری دارد. به نظر می رسد كه نیاز مبرم امروز جامعه ما هم «اخلاق» است.

   سال گذشته كه توفیق داشتم با جمعی از دوستان به محضر حضرت آیت الله سیستانی شرفیاب شوم، ایشان با اشاره به بداخلاقی هایی كه در جامعه بخصوص در ایام انتخابات در ایران رخ می دهد، نیاز مردم به مسائل شرعی و اخلاقی را گوشزد كرده و تأكید نمودند كه در جامعه ای كه مردم به مسائل ابتدایی دین نیاز دارند، نباید مسائل پیچیده فلسفی و عرفانی را برای آنان گفت.

ادامه نوشته

آیت‌الله مظاهری:اهانت و آبرو بردن، مثل جنگ با خداست

بسیاری از رسانه‌ها امروزه تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده‌اند

آیت‌الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی، به شرح روایتی از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» پرداخت و گفت: سیاری از رسانه‌های گروهی، روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی، امروزه تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده‌اند؛ مطلبی منتشر می‌کنند و خودشان هم می‌دانند که تهمت است، ولی منتظر می‌مانند تا تکذیب شود.

ادامه نوشته

هشدار : مصرف ظروف پلاستیكی سرطان زاست

مصرف ظروف پلاستیكی می تواند باعث ابتلا به بیماریهای مختلفی مانند بی خوابی، خستگی و حتی ابتلا به سرطان  شود.
معاون مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار وب دا درباره تاثیرات مضر ظروف پلاستیكی گفت: ظروف پلاستیكی از هرنوعی كه باشد از فومی گرفته تا براق و سفید دارای تركیباتی است كه مضر بوده و در اثر درجه حرارت غذا و تماس با چربی و اسید، مواد تشكیل دهنده اش جدا شده و داخل مواد غذایی می شود و در صورت استفاده مصرف كننده، خطرات زیادی را درپی دارد.
ادامه نوشته

فریاد علامه طباطبایی از برخورد كلیسایی مسلمانان!

درباره ملازمات آزادی اندیشه

محمد سروش محلاتی* 
قدرت «فكر كردن» امتیاز اساسی بشر است و از گذشته به عنوان «فصلِ» انسان كه جوهره ذات او را نشان می­دهد، شناخته شده است. این امتیاز تكوینی، منشأ این یك «حق طبیعی» است و «اندیشه­ورزی» را از جمله حقوق همه آدمیان در­می­آورد، و با قبول «این حق»، قهراً باید آنچه را كه «لازمه» این حق است نیز پذیرفته شود. همان­گونه كه اگر بپذیریم «دانش­آموختن»، یك «حق طبیعی» است قهراً باید بپذیریم كه مبادی، مقدمات و ملزومات آن نیز از قبیل تأسیس مدرسه، تألیف كتاب، تهیه و تولید و نوشت­افزار، تربیت معلم و... برای دستیابی به آن حق طبیعی، «ضروری» است. چه اینكه هر گونه اعمال محدودیت در برابر این حق طبیعی نیز محكوم و مطرود است.
ادامه نوشته

روش صحیح برقرار کردن ارتباط با نوجوانمان

امروزه کمتر خانواده ای را می توان یافت که نوجوان یا جوان داشته باشد و از درگیری با او شکوه نکند و شاید هم نتوان معلم یا استادی پیدا کرد که از بی توجهی، سهل انگاری و ..  این دو گروه در تحصیل و حتی زندگی، گله مند نباشد.
ادامه نوشته

ماوراي سرعت نور؟بله يا خير؟

چگونه ممكن است كه كهكشان ها سريعتر از سرعت نور دور شوند؟ نظريه ي نسبيت انيشتين مي گويد“ سرعت نور-كه 300000 كيلومتر بر ثانيه است – بيشترين سرعتي است كه هر چيزي مي تواند به خود بگيرد. رسيدن به سرعت نور انر‍‍‍ژي بسيار بسيار زيادي مي خواهد. شما مي توانيد كل انرژي موجود در جهان را به مصرف برسانيد اما هنوز به سرعت نور نخواهيد رسيد.

ادامه نوشته

راهنمای انتخاب مادربرد

انتخاب مادربرد، يکی از تصميمات مهم در زمان تهيه و يا ارتقاء يک کامپيوتر است. انتخاب فوق ، علاوه بر تاثير مستقيم بر عملکرد فعلی سيستم، بيانگر انعطاف سيستم در زمان ارتقاء نيز می باشد. قابليت های فعلی يک کامپيوتر و پتانسيل های ارتقاء آن در آينده، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت. امروزه بر روی مادربردها، پورت های پیشرفته ای نظیر (Fireware (IEEE 1394 و یا USB 2.0 و حتی کارت های (تراشه) صدای شش کاناله و کنترل های RAID وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نياز به نصب امکانات جانبی ديگر، استفاده کرد.

ادامه نوشته

مصرف دخانیات عقیمی مردان و نازایی زنان را سبب می‌شود

تنباكو همراه با كاغذ و فیلتر و برخی افزودنی‌ها، مواد تشكیل دهنده سیگار هستند. در واقع سوختن این مواد با هم موجب پدید آمدن بیش از 4000 ماده سمی و 80 ماده سرطان‌زا می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهند كه تمام انواع محصولات دخانی به هر شكلی مضر بوده و مرگ و میر و ناتوانی را سبب می‌شوند.
ادامه نوشته