نارنج سبز سیاسی علمی

وبلاگ علم سیاست گروه نارنج سبز

نارنج سبز سیاسی علمی

وبلاگ علم سیاست گروه نارنج سبز

بابوفیسم

مبحث به زبان ساده:

نام جنبشی انقلابی در فرانسة قرن 18 به رهبری فرانسوا نوئل بابوف که هدف آن ایجاد جمهوری برابری بود - رفتار یکسان با همة افراد در همة امور اجتماعی - بابوفی ها نمایندة ماتریالیسم قرن 18 فرانسه و اندیشه های انقلابی آن و نیز سردمدار تندروترین گرایش ها در انقلاب فرانسه بوده اند. این مکتب نخستین کوشش برای تبدیل سوسیالیسم به نظریة جنبش انقلابی بوده است .


ادامه مطلب ...

مَنشورگرایی یا چارتیسم

مبحث به ربان ساده:

مَنشورگرایی یا چارتیسم جنبشی سیاسی و اجتماعی برای اصلاح در پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی در اواسط سدهٔ نوزدهم بود. اسم این جنبش از "منشور مردم" در ۱۸۳۸ گرفته شده بود که اهداف جنبش را در خود داشت (منشور در انگلیسی، "چارتر" خوانده می‌شود).

یا به عبارت بهتر:

اصول عقاید عده‌ای از مصلحین سیاسی که میان سالهای ۱۸۴۰ - ۱۸۴۸ میلادی نهضت اصلاحات اجتماعی و صنعتی کارگران اروپایی را به وجود آورده‌اند.

ادامه مطلب ...

اطلاعیه شماره 6

خدمت تمامی دوستان و آشنایان گروه نارنج سبز

سلام علیکم

احتراما در پی از دست رفتن سرور قالب وبلاگ این وبلاگ دچار اختلال گردید که با تذکر یکی از دوستان ما از مشکل آگاه گردید و در پی رفع ان هستیم.

علی ای حال قالب وبلاگ باید بازسازی شود که این امر به ساعاتی زمان نیاز دارد و ممکن است مداوما ظاهر وبلاگ و خدمات ان دچار جابجایی یا تغییر گردد . پیشاپیش به خاطر این اختلال و ناهمانگی از تمامی دوستان عذر خواههیم.


                                         با تشکر و آرزوی سلامتی و موفقیت برای دوستان

                                                    سردبیری سیاسی گروه نارنج سبز

                                                                        رضوی

راست - راستگرایی(در تضاد با چپ و چپ گرایی)

مبحت به زبان ساده:

راست یا راست‌گرا در ادبیات سیاسی، به مواضعی اطلاق می‌شود که خواهان حفظ نظم و سلسله مراتب اجتماعی سنتی هستند. ریشهٔ اصطلاحات راست و چپ به انقلاب فرانسه برمی‌گردد و به محل نشستن اعضای پارلمان اشاره دارد؛ کسانی که در سمت راست می‌نشستند از حفظ نهادهای پادشاهی، آریستوکراسی و مذهب رسمی حمایت می‌کردند.

یا به عبارت ساده تر:

به موافقین دولت جناح راست می گویند و مخالفان دولت یا اپوزیسیون جناح چپ می گویند البته در اکثر کشورها.

ادامه مطلب ...